Gränges – projektledning med snäv tidsplan
Gränges organisation växte snabbt i antalet medarbetare och de behövde snabbt flytta till en större lokal. Innan inflyttningen behövde den nya lokalen renoveras och anpassas. För att representera Gränges identitet och anrika historia, samt leva upp till förväntningar från deras medarbetare och globala besökare. Idag huserar de i en vacker arbetsplats med representativa utrymmen och genomarbetade detaljer. Tillsammans arbetade alla i projektet med stort engagemang och allas insatser bidrog till det fina slutresultatet.
Om projektet
VÅRA TJÄNSTER:
· Projektledning
· Säkerställning av hyresgästanpassning
· Samordning av delprojekt
GENOMFÖRD FÖRÄNDRING:
· Flytt till ny lokal
· Ny arbetsplats: egna rum samt kontorslandskap
· Arbetsplats som förstärker varumärket
MEDVERKANDE:
Projektet är genomfört i nära samarbete mellan:
– Gränges AB; uppdragsgivare
– GoToWork; , projektledning
– Sandell Sandberg; inredningsarkitekt
NYCKELTAL:
· Organisation: Gränges AB
· Plats: Stockholm, Sverige
· Verksamhet: Aluminiumteknikbolag
· Tidsperiod: 2019
· Antal anställda: 30 st
· Storlek: 678 kvm
· Språk: Svenska
Bakgrund
Gränges AB är en ledande global leverantör av valsade aluminiumprodukter för värmeväxlarapplikationer och andra nischmarknader. Varannan bil som produceras i dag globalt innehåller material som Gränges tillverkat.
När Gränges AB flyttade in på Humlegårdsgatan i Stockholm kunde de inte förutse den stora tillväxten som väntade. Organisationen växte snabbt och de behövde utrusta kontoret med ytterligare ett tiotal arbetsplatser. Men det fick inte plats i den dåvarande lokalen. Därför började de se sig om efter en ny lokal. Gränges behövde en representativ arbetsplats, som på ett tydligt sätt speglar deras identitet och anrika historia. Det nya kontoret skulle förstärka Gränges varumärke, speciellt till gäster som är på besök – från hela världen. En stark önskan var att stanna kvar i samma område som tidigare.
För att klara den snäva tidplanen, med omfattande anpassningar av den nya lokalen, flytt och inköp, valde de att ta hjälp av oss på GoToWork. Arkitekterna Sandell Sandberg anlitades för att ta fram layout och inredningskonceptet.
Resultat; en arbetsplats anpassad efter verksamhetens behov
Efter att Gränges genomfört en lyckad lokalsökning och hyresförhandling startade projektet. I uppdraget som projektledare bistod vi Gränges i beskedsinlämning och säkerställde att hyresgästanpassningarna genomförandes enligt överenskommelse och tidplan. Det krävdes noggrann samordning av de olika delprojekten: inredningskoncept, inredning, specialsnickerier, AV/IT och säkerhet, för att den nya lokalen skulle hinna bli färdigställd i tid.
En kort tidsplan innebar inte ett sämre resultat
I projektet arbetade arkitekter, inredare, tekniker, projektledare och Gränges egna medarbetare tätt tillsammans och med ett stort engagemang, för att skapa ett fint resultat som är klart i tid. Specialsnickare, elektriker, kaffe-, växt- och städleverantören vara alla en viktig tillgång i projektet och för dess resultat. Tillsammans gjorde vi projektet möjligt och allas insatser bidrog. Framför allt med tanke på den korta tidsplanen, då ställs alltid allt på sin spets.
En arbetsplatsen som stärker varumärket
Gränges har nu ett kontor och en arbetsplat som de kan vara myckat stolta över. Genomarbetade detaljer och fina materialval formar ett representativt huvudkontor, som bidrar till att stärka Gränges varumärke. I det nya lokalerna har alla medarbetare fått en egen arbetsplats. Det finns spontanarbetsplatser för medarbetare på besök och en extern del med konferensrum.